La invasió napoleònica de 1808 va comportar l’entronització de Josep Bonaparte, el qual va intentar portar a terme una experiència reformista amb l’objectiu de liquidar l’Antic Règim. D’aquesta manera, el monarca va abolir el règim senyorial, va desamortitzar terres de l’Església, va desvincular les terres de les primogenitures i va acabar amb les terres de mans mortes. També estava prevista l’abolició dels privilegis, declarar la invulnerabilitat del domicili, la llibertat de residència, el lliure accés a totes les professions, la unificació dels diferents codis jurídics, l’abolició de les duanes interiors, la fixació d’una extensió màxima pels mayorazgos i l’abolició de la Inquisició.
Tot i ser una reforma raonable, aquesta va tenir poc suport i va topar amb una total incomprensió entre la societat espanyola que considerava que estava governada per un govern il·legítim, estranger i basat en el poder de les armes. D’aquesta manera, els càlculs de Napoleó respecte d’Espanya van demostrar-se erronis. Ni el clergat, excepció feta de la jerarquia superior, era tan fàcil de controlar, ni la resta de la societat espanyola podia reduir-se a “populacho” com ell creia. Tenia raó quan pensava que la força dels exèrcit espanyols era ben escassa, però no havia previst la importància que tindrien les forces irregulars i la poderosa combinació que podrien formar resistència i tropes regulars britàniques. La resistència popular espanyola a la introducció dels francesos faria esclatar la Guerra de la Independència.
Aquesta és la resposta propagandística que el patriotisme espanyol va donar a l’impuls modernitzador de la monarquia napoleònica per a mobilitzar a la població contra els francesos, tot instant als valors propis de l’Antic Règim: la defensa de la religió, la pàtria i el rei, a la vegada que presenta a Ferran VII com a veritable i legítim rei d’Espanya i a l’invasor francès i la Il·lustració com a culpables de tots els mals del país:
Catecismo español de 1808:
Capítulo I
– Dime hijo: ¿qué eres tú? – Soy español, por la gracia de Dios. – ¿Qué quiere decir español? – Hombre de bien. – ¿Cuántas obligaciones tiene un español? – Tres: ser cristiano y defender la patria y el rey. – ¿Quién es vuestro rey? – Fernando VII. – ¿Con qué ardor debe ser amado? – Con el más vivo y cual merecen sus virtudes y sus desgracias. – ¿Quién es el enemigo de nuestra felicidad? – El emperador de los franceses. – ¿Quién es este hombre? – Un malvado, un ambicioso, principio de todos los males, fin de todos los bienes y compuesto y depósito de todos los vicios. – ¿Cuántas naturalezas tiene? – Dos: una diabólica y una humana. – ¿Cuántos emperadores hay? – Uno verdadero en tres personas engañosas. – ¿Cuáles son? – Napoleón, Murat y Godoy.Capítulo II
– ¿Qué son los franceses? – Antiguos cristianos y herejes modernos. – ¿Quién los ha conducido a semejante esclavitud? – La falsa filosofía y la corrupción de las costumbres. – ¿Cuándo se acabará su atroz despotismo? – Ya se halla cercano su fin. – ¿De dónde nos puede provenir esta esperanza? – De los esfuerzos que haga nuestra amada patria. – ¿Qué es patria? – La reunión de muchos gobernados por un rey, según nuestras leyes. – ¿Qué castigo merece un español que falte a sus justos deberes? – La infamia, la muerte material reservada al traidor y la muerte civil para sus descendientes.Capítulo III
– ¿Es pecado asesinar a un francés? – No, padre; se hace una obra meritoria librando a la patria de estos violentos opresores.Capítulo IV
– ¿Qué debemos hacer en el combate? – Aumentar la gloria de la nación, defender nuestros hermanos y salvar la patria. – ¿Quiénes deben tomar las armas? – Todo el que pueda; los designados por el gobierno menos necesarios para los destinos públicos.Capítulo V
– ¿Cuál debe ser la política de los españoles? – Las máximas de Jesucristo. – ¿Cuáles son las de nuestros enemigos? – Las de Maquiavelo. – ¿En qué consisten éstas? – En el egoísmo.Capítulo VI
– ¿Qué felicidades debemos esperar? – Las que los tiranos no nos pueden dar. – ¿Cuáles son? – La seguridad en nuestros derechos, el libre uso de nuestro santo culto, el restablecimiento monárquico con arreglo a las Constituciones españolas y las relaciones con la Europa. – Pero ¿no las teníamos? – Sí padre, más degradadas por la adulación de las autoridades que nos han gobernado. – ¿Quién debe restablecerlas y asegurarlas? – La España reunida en Cortes, a quien solo compete derecho, tan luego como tenga sacudido el yugo extranjero. – ¿Quién nos autoriza a esta grande empresa? – Fernando VII, que deseamos a todo nuestro corazón ver entrar entre nosotros por los siglos de los siglos. – Amén.
Encapçalats inicialment pel clergat i l’aristocràcia, els integrants del front patriòtic antifrancès cercaven el retorn de l’absolutisme sota la monarquia de Ferran VII, defensaven la tradició i la religió catòlica i rebutjaven qualsevol canvi social. A més, l’Església veia en la lluita contra els francesos l’oportunitat d’anar contra les disposicions reformistes implantades per Godoy (en especial les desamortitzacions) i contra un Napoleó que representava l’herència de la Revolució francesa. La incorporació a aquest front dels il·lustrats espanyols i dels incipients representants del liberalisme hispànic comportaria el naixement de posicions polítiques antagòniques en el si de l’oposició a Napoleó.